Direktlänk till inlägg 16 juni 2013

Igalo MONTENEGRO

Av Bonnie - 16 juni 2013 21:22

sMin kurator på Lunds lasarett tyckte vi skulle prova att söka till vintersol, detta är klimatvård då kyla, regn och åska påverkar mig och gör mig sämre. mina muskler stelnar och ger mig kamp , får då ont ,kan nästan inte ta mig fram. Av erfarenhet av mina besök i Grekland blir jag bättre i värmen där. Vi söker och jag blir beviljad 4v i Igalo-


Den 8-maj kl.5,00 kör min bror mig i min bil, denna tur blir kort till en början, bilen stannar 1 mil utanför Landskrona för kamremen hoppa o två cylindrar får på fan. I min hjärna är första tanken, detta var min resa SKIT.

Men skam den som ger sig, tar telefonen ringer min äldste son ber honom köra mig till flyget, han kommer och har fixat bärgning till min bil också. Så jag kommer ner i tid till flygplatsen.


Jag kommer in och ser att ingen kommit , förutom en kvinna som står utanför och röker. Jag skulle kolla efter en man med gul tröja med solresor på, sätter mig ner på en stol , tittar på klockan.Gott om tid.

Kvinnan kommer in och frågar mig om jag också ska till Igalo, och det ska jag ju. Efter en stund kommer det in fler och fler, jag börjar undra vad har jag gått med på, fixar jag detta , blir nervös för att börja gå sämre, hatar när människor glor på mig. Jag vet att jag ser ut som en "mupp" när jag inte fixar det. Efter en stund har vi checkat in våra väskor, ska gå till säkerhetskontrollen och stämningen har börjat luckrats upp. Vi har berättat våra sjukorsaker till varför vi ska med. Redan då börjar det kännas ok,  de flesta av dessa verka justa. vi kommer på planet och jag sitter med två andra tjejor, en är lika öppen som jag till sättet och den andre lite nervös ,verkar flygrädd, men vi stöttar henne. På planet blir det en liten fika ( kaffe och baguette).


Vi anländer till en flygplats i landet sidan om , jag har glömt namnet, reseledaren i Igalo finns på plats och han leder oss till en buss, och färden till gränsvakterna som ska kolla passen IGEN. Men det går bra och vi anländer till IGALO-institutet eller hotellkomplexet med vård för kroniska sjukdommar. Personalen bär upp våra väskor till vår våning och vi får nyclar till våra rum. alla får var sitt stort rum minst 20 kvadratmeter stora skönt.


Nu packar vi upp för att sen gå och äta vår första lunch. Trevlig buffe´, fina grönsaker, smakar ok , men jag reagerar lite för kallt. Maten borde minst hålla 72gader med tanke på risken för att få felaktiga bakterier.

Sen är det dags för rundvandring men då slutar min kropp att fungera, jag får svårt att gå, ont i höften, flygresan ha tagit på mina krafter så det blir ryggläge i 1-2 timmar.

Jag informerar att jag kommer senare och tjejena lovar att uppdatera det jag missar.


Så nästa gång jag ska lämna rummet blir för middag.

Får reda på hur schemat ser ut för de två kommande dagana.

Läkarbesök där läkaren bestämmer vilken terapi jag ska ha, får 6 olika, 2 aktiva och 4 passiva. helt ok. Är ni nyfikna på vilka.. ok här kommer de;

  • klassisk massage
  • individuell sjukgymnastik
  • bubbelbad
  • vattengymnastik
  • undervattensmassage/lerinpackning

Och sen kommer vi att få en välkomstmiddag, nere på groundfloor. Helt ok. nästan, den ena rätten var torr, körd för länge i ugnen. men ätbart.

Ett band spelade under hela middagen och de hade uppvisning av deras dans. duktiga tjejor o killar. Men de kunde skruvat ner lite, svårt att höra när någon prata. Så det blev många rökpauser.


dag 3-4 blev det att lära sig att hitta rätt. var man skulle få sina behandlingar. När det var bäst att gå ner i badock.


På första helgen skulle jag och en till köpa en internet sticka tankat med i månads surf på 32 euro. men då slapp man tänka på tiden, Och man kunde surfa äverallt. de som köpte 10h för 5euro var förpassade till vissa wifi-zoner.


Efter många om och men fick vi våa stick och affären installera dem till oss, nu skulle vi tillbaka fån stan och de berätta att det fanns en fin strandpromenad. Den ville jag gå tillbaka! Misstag. det tog mycket lång tid för mig att komma hem. En av killarna gick i förväg och sa till dem andra att vi kommer. Detta var första gången jag accepterat att få hjälp, men benen gjodre förtaskigt ont, men som jag alltid brukar, så ger jag aldrig upp.

Jag kom tillbaka, men inte i tid!!!!!! Tack ni två som hjälpte mig


Söndagar var allas vilodag.. då fick vi ta chansen att få någon färg. Jag solar lungt för att  jag vill inte bränna mig. Men vi hade ju någon som fick annat och speciellt en PINKBOY. han somna och var rosa Överallt.

och vet ni cigg och öl var det billigaste att leva på. skulle kunna ha ett barnhem där .


fortsättning följer......




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bonnie - 18 oktober 2016 00:00

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 8421344955"

Av Bonnie - 17 oktober 2016 23:43

Av Bonnie - 17 oktober 2016 16:12

Ovido - Quiz & Flashcards