Alla inlägg under augusti 2013

Av Bonnie - 28 augusti 2013 22:15

Parkinsons sjukdom

Parkinsons sjukdom orsakas av att nervceller i hjärnan som producerar dopamin bryts ned. Huvudsakliga besvär är långsamhet, skakningar och stelhet. Sjukdomssymtomen kan dock effektivt behandlas med läkemedel. Regelbundna vanor och motion gör det lättare att klara det dagliga livet. Sök vård om du drabbas av motoriska störningar som långsamhet och skakningar.

Parkinsons sjukdom drabbar främst personer över 50 år. I Sverige finns ungefär 20 000 personer som har Parkinsons sjukdom.

Sjukdomen har ett långsamt förlopp där symtomen ökar efterhand. Det är inte förrän en relativt stor andel nervceller i det drabbade området skadats som symtomen kommer.

De aktuella nervcellerna producerar en signalsubstans som kallas dopamin. Dopamin har stor betydelse för hjärnans styrning av kroppsrörelserna. När dessa nervceller bryts ned försämras möjligheten att kontrollera sina rörelser.

Det finns i dag inga läkemedel som botar Parkinsons sjukdom. Symtomen kan dock behandlas effektivt hos de allra flesta under många år.

Man vet oftast inte vad som orsakar Parkinsons sjukdom, men ålder är den främsta riskfaktorn för att utveckla sjukdomen. Det finns också en ärftliga faktorer, vilket innebär att flera personer i samma familj kan drabbas. Ett dussintal mutationer, det vill säga skador på arvsmassan, är redan kända. Miljöfaktorer kan sannolikt också bidra till sjukdomen. Någon känd sådan miljöfaktor som man bör undvika har hittills inte upptäckts.

Symtom på Parkinsons sjukdom

De huvudsakliga symtomen är att dina rörelser blir långsammare och att du kan få svårt att starta en rörelse. Skakningar eller darrningar, muskelstelhet och sämre balans hör också till symtomen.

Efter några års sjukdom är det vanligt att bli nedstämd och tappa initiativförmågan.

Symtomen kommer smygande och förvärras med tiden. De varierar mycket från person till person. Vissa har stora besvär av skakningar, medan andra inte har skakningar alls.

Att leva med Parkinsons sjukdom

Ett regelbundet liv med fasta rutiner gör det lättare att klara det dagliga livet. Det är också viktigt att minska stress och oro, som kan göra symtomen svårare. Regelbundenhet är också viktigt när det gäller medicineringen.

Regelbunden motion, och gärna gruppgymnastik, rekommenderas för att du ska kunna underhålla din kropps rörlighet, smidighet och kondition.

Äter du en allsidig och fiberrik kost minskar risken för förstoppning, som är ett vanligt problem hos Parkinsonsjuka. Motion minskar också detta problem.

Nedsatt minspel påverkar förmågan att uttrycka känslor och sinnesstämningar och att kommunicera utan ord. Talet kan också bli svagare och mindre tydligt.

Många med Parkinsons sjukdom har minskad sexuell lust och sexuell förmåga. Så gott som alla med Parkinsons sjukdom har L-dopa, eller andra läkemedel med liknande effekt som sin viktigaste behandling. Medicinen kan ibland öka den sexuella lusten. Hos personer, kanske särskilt hos äldre, som anpassat sig till att leva med lite, eller helt utan, sex kan detta bli ett problem.

Läs mer om sexualitet vid sjukdom eller skada.

Det är viktigt att du som har Parkinsons sjukdom får bra information om din sjukdom av läkaren. Det finns även en ideell patientförening, Svenska Parkinsonförbundet, för sjuka och deras anhöriga. Där kan du inte bara få information utan även träffa andra i samma situation att utbyta erfarenheter med.

 

Av Bonnie - 28 augusti 2013 05:02


 

LILLA FOTO:MITT BARNBARN ÄR STOLT MED SÄLLSKAPET

STORA FOTOT: MINA PÅGAR OCH BARNBARN

     tänk!

så länge man är frisk, mår bra. går vanligt fungerar allting, ja, ni vet ,flyter på.

men händer det något ,som i mitt fall. så kan jag lova er. folks ögon bränner i ryggen, stå pnte och glo som om man är en mupp, kom fram ,fråga istället.  det är bättre att jag svarar än att det går konstiga rykten.


i helgen var jag på regementetsdag i revingehed. allt gick bra tills vi kommit fram, efter att jag hade gått en liten bit börjar jag känna hur parkinson börjar ta plats i kroppen, stelnar mer och mer i höger sida. tittar på klockan, inte dags än . medicinena ska intagas var fjärde timme.


jag kan känna hur alla tittar när jag kommer gående, jag vet själv, jag går som frankensteinsmonster, stelt, konsentrerar mig på varje steg, räknar , ett,två,ett,två ,,,fatta ni , det enkla som att gå , funkar inte!!!!

smärtorna kommer . svettet pärlas i pannan , jag bestämmer mig för att fortsätta gå.


tänker -- GLO PÅ, HOPPAS NI ALDRIG FÅR UPPLEVA DETTA, ATT VARA ETT OBJEKT ATT GLO PÅ. DET KÄNNS I SJÄLEN,!!

av alla dessa besökare fanns det bara en enda själ som kom fram till mig, jag var riktigt kass då .och fråga hur jag mådde, och som vanlig skämta jag till det,


-tack ,med mig är det bra, men med parkinsons är det värre , han vägrar släppa taget, han håller mig i ett fast grep och släpar sig efter.

hon skrattar till och frågar igen för att försäkra sig att det är ok- tack . det värmde!! och vet ni vad , hon fick inga utslag av att prata med mig.


kan ni förstå hur man känner det.

en bra dag; man duger, att prata med, dricka kaffe med. sociallt liv perfekt, och förväntas att hinna komma ifatt ned allt som man inte kan göra när parkinsons är med. alla fattar inte att jag är inte mer än dem.


dåliga dagar: satsar all energi på jobb, älskar att jobba , även om det tömmer all min energi. kommer hem ..lägger mig i sängen ,, vilar. minst 2timmar.


många tror att de stör om de kommer, men det gör ni inte, jag tycker om att ha besök, jag tycker det är lättare om folk kommer hit, det blir så jobbigt om jag får ont eller kramp borta.

nu är det dags att fixa. snart jobb...


tack för att ni finns :)  kramiz


Av Bonnie - 20 augusti 2013 06:15

kl; 5.00

den hemska klockan ringer , dax för morgonmedicinen. känner mig vingabröten, natten har inte varit den bästa, vaknat 3 gånger för att försöka ändra sovställning. det är inte som förr , då gjode man det automatskt under tiden man besökte "dreamland". Men nu måste jag sätta mig upp hj'lpa kroppen att ändra läge.


kl;5,30

har satt på kaffet. startat duschen" tar lite tid till varmvattnet kommer. ställer mig i duschen, efter som medecinen inte hunnit värka riktigt lutar jag mig mot väggen, har inte hittat balansen än. det jobbiga kommer när jag ska stå upp på ett ben och tvätta fötterna. hahaha. tur ingen ser mig!!. efter 5-6försök är en fot klar. och sen nästa. innan medicinen har full effect, har jag världens lusigaste gång, jag går på tårna, små trippande steg, framåtlutad, rädd för att trilla. Mina barn brukar sjunga Midnattråders reffräng för mig "" tipp tapp tipp tapp tippe tippe tipp tipp tapp"" Det stör mig inte. kul att man kan skoja, jag bjuder på det"!


KL:6,15

påklädning ......j..vla. leggings måste det vara så svårt att få på sig byxer. har inte kraft att dra upp dem. lutar pannan mot väggen så jag inte trillar. Får jag inte mina kläder rätt får jag börja om igen. innan jag är klar känner jag hur börjat svettas av ansträngning. skulle behöva duscha igen. men tiden går och nu känner jag att dopamin nivån är på plats Klockan närmar sig sju, dag att ta sig till JOBB...

Av Bonnie - 16 augusti 2013 17:04

Det enkla saker som att dammsuga, damma och torka golv hemma är ett stort projet för mig idag, När man knapp kan hålla balansen. men ni som skakar på huvudet ,prova nästa gång ni har hög feber.Och tugnt är det att dra dammsugaren  efter sig. När jag torka golvet ha jag problem att vrida svabben.


Förr kunde man städa lite då o då en nu är det kroppen om berättar om det är ok eller inte, tur att jag har diskmaskin och att den står på bänken för att böja mig och plocka fån golvnivå går inte, men även här bestämmer kroppen, det ärinte kul att tappa glas eller porslin i golvet.


Min mamma kommer och hjälper till med tvätten  om jag frågar henne, att slänga in och sätta på är helt ok men när det kommr till att hänga eller vika ,får jag problem efter ett par plagg.


Det som irriterar mg mest är när någon kommer hem till mig och klagar på att jag borde göa mer,men det är inte lätt när man har värk hela tiden-om man inte kan stå utan att hålla sig. och jag vill inte ha andra här för at städa-


ta bara detta med att laga mat. man står och vispar och känner hur det sakta smygande bli svårare och svårare att få vispen att göra rätt. eller när kniven inte vill skära brödet eller kotletten. Något av det pinsammaste jag varit med om var på en restaurang i helsingör, satt lugnt och skulle dela mina potatisar , jag fick inte till det och tappa kontrollen;; vips så for alla potatisen av min tallrik , jag tittar på golvet och ser dem utspridda på golvet. först blev jag generad för min klumpiget  sen börja jag skratta och kunde inte sluta. Minen på serveringspersonalen var en härlig syn.

bonnie

Av Bonnie - 15 augusti 2013 18:41

idag är jag nöjd i själen. jag har hunnit med allt utan stress på jobb . hade hjälp av Damir, han var duktig kom ihåg vad han skulle göra. han var ett bra stöd.


men nu får jag betala med kramp. ligger i soffan, orkar inte lyfta armarna. att skriv är ochså jobbigt. hela jag är slut.

  bonnie 

Av Bonnie - 14 augusti 2013 17:23

Nu blir det att vila efter en så hemsk dag. Vare gång regnet ökat och åskan mullrat känns det i höger sida. svullnande känsla över halsen, enomt tryck över bröstet.fixa det idag,och fixar det resten av veckan också, tycker ni att jag pratar lite otydligt beror det på att musklerna stelnat lite och jag får svårae att artikulera, en det går över,

Nu blir det ej mer skrivt idag, jag orkar inte, det är i slowmotion nu.


kramiz  Bonnie  

Av Bonnie - 13 augusti 2013 06:26

godmorgon

Jag tror inte jag sovit en hel natt sen jag kom hem fån Istanbul sist. minst två gånger per natt är jag uppe och går. det spelar ingen roll ,om jag står, ligger ,sitter så gör det ont spänner,krampar eller känns obekvämt, att sitta/ligga och känna det bekvämt är bara ett minne.

jag letar ,provar alltid , varje gång jag ser något i affären om kanske kan vara nåt, men inget hittils känns skönt.

jag köpte en elevator säng , det är svårt att gå upp på morgonen, kroppen ömmar , de känns som jag har sovit på en stenrös, och då  skönt att få hjälp att sätta sig upp innan man går av sängen, därför tar jag allid smärtstillande varje morgonn,det tar 40min innan de ger effect.

så just nu sitter jag och skriver med vänster hand , den högra vill inte än, har kramp i 'ärmen  ,ska in och duscha varmt, se om det hjälper. bara jag är klar i tid, 

det västa kommer är jag ska klä mig. att få på sig jeans , ha jag gett upp, det blir leggings och en tunika eller klänning. 

nu har jag suttit och väntat smärtan vinner  , jag får ta mig in i duschen ändå,och komma iväg,

så ni förstår när jag kommer ner till vämen försvinner det mesta av smärtorna ,kramp, ja det nästan bli som förr och där nere sover jag hela nätterna utan att vakna, så jag längtar att få vila upp kroppen.


nu måste jag gå


Av Bonnie - 11 augusti 2013 18:46

 

Han är bäst på bilar!!!!!!!!!!!






Jag har bestämt mig för att kämpa emot sjukdommen så mycket jag kan, man kan kanske få lite mer tid hoppas jag. Innerst inne vet jag att jag inte kan vinna, om inte forskningen kommer på något, frågan är när räknar man med att det ä för sent att kunna bromsa den mer.

Nio år har minst gått sen jag första gången sökte hjälp, sju år innan jag fick diagnos! Ibland undrar jag om man hittat den tidigare om inte läkaren på Industihälsan tagit bort min sjukskrivning, för då hade de haft mig på kontroll. Men eftersom hon inte tyckte jag var sjuk och kunde återvända till jobbet på 100% trodde jag på henne. Detta var år 2007 sen dess har jag jobbat 100%.


Jag vet att många kolleger på mitt jobb har tyckt att jag borde gå hem under vissa perioder, definitivt ht2009-jan 2011,, för då kunde jag ej gå rak med ryggen, jag vet att jag, gick med ovandelen framåt och halvsprang.

Men vad skulle jag göra Jag Älska Mitt Jobb. Jag visste inte vad jag kämpade emot. Många av er visste kanske inte

att jag visste hur ni prata, jag hörde emellanåt hur vissa prata, jag nämner inga namn, de om snacka som mest vet det själv. Vi ha väl alla en del brun tungande vänner och en del som är snackande små råttor som berättar allt för alla som vill höra. Men som tur är finns även de riktiga vännerna . <3 <3

Jag gick på undersökning, röntgen,,, väntade svar på olika saker, som tumörer i hjärnan, var det ALS, var det MS, eller bara en tillfällig åkomma som skulle försvinna igen.

Jag tror inte många förstår hur liten man känner sig i denna väntan. förtvivlan över vad som händer.

många tårar har runnit ner för mina kinder, både av glädje när vi kunnat utesluta farliga sjukdommar med dåliga odds som när de svarar : moment 22. Och läkaren har börjat om på nytt och leta.

Att man hittade sjukdommen var tack vare att min nuvande läkare ville mäta dopamin nivåena i hjärnan, och jag säger bara en sak. Tur jag inte visste vad som komma skulle.

Men jag sa ja, gör det. jag ville veta vad som var fel.


bonnie

 

Två av mina vänner sen 27 år tillbaka och den enes son. riktiga vänner varar för livet. utan massa krav.

Ovido - Quiz & Flashcards